Hoe doe je dat, een schoolexcursie organiseren voor meer dan honderd leerlingen?! Dat vroeg ik me ook af vorige zomer, ondertussen met de handen in het haar. Enthousiast had ik me opgeworpen als organisator van de excursie namens onze school. Al snel bleek dat gemakkelijker gezegd dan gedaan.

 

In feite wordt er bij het organiseren van een schoolexcursie aan meerdere kanten aan je getrokken en heb je met allerlei belangen te maken:

  • De scholieren willen best graag iets anders doen dan in de schoolbanken zitten, maar ze zijn niet snel overtuigd. Ze kijken voortdurend naar elkaar om te beoordelen wat ze er zelf van vinden. Voor hen moet het dus uitdagend genoeg zijn, maar ook een groepsgevoel geven.
  • De docenten zijn natuurlijk bereid om de excursie te begeleiden, maar willen niet de hele tijd aan het ‘oppassen’ zijn. Integendeel, liever hebben ze er zo min mogelijk werk aan, zowel tijdens de voorbereiding als op de dag zelf!
  • Heel belangrijk: het schoolbestuur stelt een budget beschikbaar en daar moet alles in passen. Dus daar valt niet over te onderhandelen.

Betaalbaar uitje voor de school

Verwoed heb ik op internet gezocht naar iets geschikts voor de gemiddelde leeftijd van 15 jaar. Het meeste viel tegen qua budget of juist de grote hoeveelheid organisatie. Daar kon ik bij het schoolbestuur of mijn collega-docenten niet mee aankomen. Bijna ten einde raad heb ik contact gezocht met wat collega´s van andere scholen. En ja hoor, daar wist iemand mij te wijzen op de spellen van Spellenlabs.

Jasenko Tiric van Spellenlabs heeft ons goed geholpen om de dag verder vorm te geven. Hij gaf duidelijk advies. Welk type spel is geschikt? En welke steden zijn spellocaties? Met de school is overlegd wat de beste optie was en daar is een passende offerte uitgekomen. Binnen het budget. Eerlijk gezegd was de grootste hobbel toen genomen. We hebben gekozen voor een uitdagend spel, namelijk Deadline, maar wel in de mooie historische binnenstad van Leiden.

Uitdaging en samenwerking voor de leerlingen

De excursie is een fantastische start van het schooljaar  geworden. De gekozen stad Nijmegen gaf mooie aanknopingspunten om eerst iets over de historie van de stad te vertellen. Leuk als geschiedenisdocent op locatie, en ook belangrijk voor een stukje educatie. Maar we konden al snel door naar de moderne tijd met het spel Deadline. Het virus dat gestopt moet worden met een code en ook het gebruik van de mobiele telefoons sprak de leerlingen zeker aan.

Na de uitleg was het een kwestie van de teams ‘loslaten’. Sommige stormden gelijk weg, andere bedachten eerst wat de handigste methode zou zijn. Maar als docenten zagen we al snel dat het spel via de SpellenApp vanzelf liep, dat we vrijwel niets hoefden te doen. En ook dat de meeste teams echt gemotiveerd aan het spelen waren. Dat is natuurlijk de grootste winst. Voor de leerlingen was het een leuke manier om elkaar beter te leren kennen en goed samen te werken.

Kortom, de schoolleiding was akkoord, de docent-begeleiders werden ontzorgd en de scholieren waren enthousiast. Iedereen tevreden. Dus: ik kan ook tevreden terugkijken op een geslaagde excursie. Op zo’n resultaat had ik van tevoren niet op durven hopen!

–  Cynthia Keijzer

 

Wil jij ook net als Cynthia een leuk origineel spel spelen tijdens jullie bedrijfsuitje? Boek dan vandaag nog heel makkelijk online een spel. Meer weten? Neem dan contact met ons op!